En konferens kan anordnas av flera olika anledningar och med vitt varierande syften. Det kan röra sig om ett möte mellan proffs inom en viss bransch, en presentation av en ny vara eller tjänst eller en del av teambildande på ett företag. Läkare, rörmokare, finanshajar, clowner, hundägare eller alla anställda på en fabrik – deltagarna beror på varje unikt tillfälle.
Att organisera en konferens med ett visst tema är både kul och populärt för alla inblandade. Huruvida temat i sig spelar huvudrollen eller om det ska tjäna ett visst syfte beror på den som arrangerar det. Det är enkelt att uttrycka temat och dess funktion i nyhetsbrev och digitala anmälningsformulär från ungapped.se och i den här artikeln kan du läsa om exempel på vardera sorterna. Förhoppningsvis ger de dig några bra idéer om hur du själv ska anordna ett event.
Temakonferens för temats skull
Temakonferenser där temat utgör själva syftet brukar ofta arrangeras för personer som sysslar med en viss sak som hobby eller yrke. Trollkarlar kan gå på en trollkarlskonferens för att lära sig nya trick, utbyta idéer eller få trolleriredskap presenterade för sig. Sci-fi-event organiseras för individer som tycker om filmer och böcker som handlar om just det och utgör dessutom ett tillfälle för dem att komma klädda som Han Solo eller Agent J. Här handlar det framförallt om nöje, även om det kan ligga kommersiella intressen bakom eventet, exempelvis att sälja gadgets eller marknadsföra en ny film.
Temat som sammanhållande tråd
En konferens kan också ha ett tema i syfte att illustrera eller förena olika branscher. Om olika byggföretag ska diskutera nya material eller tekniker så kan eventets tema vara Byggare Bob. Ett företag som vill jobba på de anställdas samarbete kan låta ämnet “maskeras” som en konferens om hur musik förenar alla typer av människor. Genom att avleda huvudsyftet lite grann blir stämningen mer avkopplad och trivsam och dessutom underhållande för alla.