Det finns många sätt att marknadsföra sig på. Generellt vill man helst att företaget ska synas i rätt sammanhang och med rätt meddelande. När det blir mer komplicerat än så, är risken större att budskapet missuppfattas. När du förlitar dig på enklare, välbeprövade metoder, är det lättare att kontrollera marknadsföringen. Det kan till exempel vara att vara korrekt klädd och professionell i det första mötet – oavsett om det rör sig om en digital eller traditionell konferens.
Gåvor med företagets logotyp
En sak som brukar uppskattas på konferenser och events, är gåvor. För många är det en kul grej att samla på sig en liten påse med diverse saker som företagen delat ut under konferensdagarna. Att ge bort jackor med tryck till kunder, medarbetare och konferensdeltagare är en klassisk marknadsföringsstrategi men lite mer uppskruvad. Hos Medtryck kan du få jackor av hög kvalitet med din företagslogotyp på. De flesta trycker logotypen på pennor eller t-shirts (vilket du även kan beställa på medtryck.com). Att slå på lite större kan därför göra en skillnad i det första intrycket.
Låt inte marknadsföringen bli desperat
Det finns flera nivåer kring hur man står ut från mängden. Visst, det går att satsa på galna sociala medier-filmer där enda målet är att bli viral. Det kan vara en effektiv lösning för att synas – men beroende på bransch och hur du vill uppfattas av dina kunder, kan det också leda till katastrofala följder.
Se till att du och din eventuella marknadsföringsavdelning är tillräckligt införstådda i företagets mål och vision. Att stå ut “lagom” kanske inte låter lika spännande, men i många fall är det en god idé. När marknadsföringen blir för “skrikande” kan det lätt uppfattas som en desperat aktion från mer seriösa kunder och företag. Se till att företagets mål är förankrat i organisationen, och skapa en klar bild med vad dina kunder och potentiella kunder faktiskt vill ha.