Konferensbranschen

För att se över tillväxten av konferenser görs det undersökningar inom konferensbranschen. Denna undersökning tittar på trender och köpbeteende hos svenska företag och mäter hur trenderna rör sig och förändras. Det råder stor efterfrågan på sådana undersökningar för att anläggningar ska veta vad de ska satsa på för att få fler kunder samt hur de ska ändra sina nuvarande anläggningar för att höja sin popularitet.

Undersökningen mäter även hur pass nöjda konferensköparna är med köpet efter att konferensen har ägt rum, och om de skulle rekommendera anläggningen för någon annan.

Efter undersökningen görs en sammanställning och rapport av resultatet, detta publiceras sedan för allmänheten att läsa.

Rapporten har exempelvis visat att många ser fördelarna med en konferens med övernattning, men väljer i slutet att ändå undvika det på grund av ekonomiska skäl, och planerar en dagskonferens. Detta innebär att de flesta anställda som ska delta på konferensen gärna skulle vilja övernatta på ett hotell med sina kollegor istället för att åka hem när dagen är över. Men många företag blir tyvärr tvungna att välja bort det för att konferensen inte ska bli alltför kostsam.

En annan viktig faktor, förutom att konferensen ska vara välplanerad med chans för socialt umgänge, är att anläggningen ska vara lättillgänglig. Man ser helst att konferenslokalen ska ligga nära kontoret, eller nära en flygplats eller tågstation för att undvika dyra taxiresor. Det ska även vara lätt och smidigt för deltagarna att ta sig till konferensen. Att ta sig till konferensen ska inte bli ett problem.

Spa har även blivit mycket efterfrågat och populärt bland konferensdeltagare, och många anläggningar satsar därför på att bygga ut och erbjuda spa för att locka till sig fler kunder.

Just spa uppskattas stort då det ger en chans för deltagarna att slappna av efter en intensiv dag med mycket information. Spa kan även vara en rolig och social aktivitet för de anställda som kan få koppla av tillsammans.

Lämna ett svar