Tips på hur du designar webbplatsen för konferenser

Evenemang och konferenser är en perfekt plats för att bygga bekantskaper med potentiella affärspartners. Om det är du som anordnar en konferens är det värt att förbereda sig och investera tid på locka så många som möjligt. I dagens digitaliserade samhälle har du många marknadsföringsmetoder till ditt förfogande, bland annat:

  • Annonser.
  • Broschyrer.
  • Radio.
  • Sociala medier.
  • TV-reklam.
  • Webbplatser.

Din webbplats behöver vara väldesignad och användarvänlig för att motivera besökare att vilja komma till din konferens. Fortsätt läsa för att se hur du bäst skapar den bästa designen på din webbplats.

Kom igång med din webbdesign

För att komma igång med din webbdesign behöver du göra ett antal saker. Först och främst behöver du bestämma målgrupp och skissa de webbsidor som ska finnas på din webbplats. Vid större event och konferenser är det klokt att anlita externa designers från en professionell designbyrå. Den bäst lämpade för uppgiften är designbyrån Klingit som är specialiserad på att producera grafisk design enkelt och billigt. Klingit skapar en optimerad och skräddarsydd process för hela designen som gör att du kan fokusera på det du gör bäst: förbereda din framgångsrika konferens! Allt du behöver göra är att tala om vad du vill att Klingit ska skapa.

Läs vidare för att se vilka saker du behöver ha med i din designbrief!

Planera din designbrief

1. Adress och vägbeskrivning – Eventuella besökare och gäster på din konferens behöver veta hur de kommer dit, inte minst om det är en internationell konferens. Du kan till exempel göra som många andra och lägga till en Google-karta. Ge även instruktioner om hotell, parkeringsplats och kollektivtrafik.

2. Kontaktuppgifter – Se till att inkludera kontaktuppgifter som e-post och telefonnummer som behövs för frågor eller i en nödsituation.

3. Schema – Den kommande konferensen bör ha ett detaljerat schema för att låta gästerna veta vad som kan förväntas.

4. Videor och vittnesmål från tidigare konferenser – Om det inte är första gången du anordnar en konferens kan du med fördel inkludera bilder, videor och vittnesmål från tidigare konferenser. Förslagsvis kan du be designbyrån sätta ihop ett bildgalleri eller ett montage av videoklipp som inspirerar folk att delta.

Lämna ett svar